از کجا بدانیم که فوم مورد استفاده در مبل گرم است یا سرد است؟

در مقاله قبل به برسی تفاوت های تختخواب با مبل تختخواب شو پرداخیتم در این مقاله به برسی تفاوت های فوم های مورد استفاده در مبلمان میپردازیم. در مبل های تختخواب شو بعضی از قسمت های مبل را با فوم یا اسفنج پر یا می پوشانند. و هنگامی که مشتریان به فروشگاه ها یا سایت های فروش مبل مراجعه میکنند، با اصطلاحاتی مانند: فوم گرم و سرد، اسفنج و … مواجه میشوند.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

که کمی ذهن مشتری را اشفته و سردرگم میکنند. و از فروشنده برای این اصطلاحات تعریف میخواهند تا تفاوت و مفهوم انها را بفهمند. در ادامه این مقاله به برسی انواع فوم های گرم و سرد و اسفنج ها میپردازیم. اگر قصد خرید مبل را دارید، این مقاله میتواند اطلاعات مفیدی را در مورد انواع فوم ها و اسفنج ها به شما بدهد که در انتخاب مبل بهترین انتخاب را داشته باشید.

مشاهده بیشتر: قیمت مبل تختخواب شو یک نفره

فوم های مورد استفاده در مبلمان

فوم چیست؟

فوم ها از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف و متفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10 یا 13 و یا 15 سانتی متر باشد.

مشاهده بیشتر: قیمت مبل تختخواب شو دو نفره

فوم های مورد استفاده در مبلمان

فوم های مورد استفاده در مبلمان

فوم ها انواع مختلفی دارند که در قسمت های مختلفی از مبل ها استفاده میشوند. در ادامه اسامی بعضی از فوم های مورد استفاده در مبلمان را میبینید:

  • پنبه ای
  • نمدی
  • چسبی
  • فنری
  • لایه ای
  • فوم گرم
  • فوم سرد
  • فوم ویژه
  • لایکو
  • و…

فوم های مورد استفاده در مبلمان

علت نامگذاری فوم های گرم و سرد

علت نام گذاری فوم گرم به این دلیل است که در فرایند تولید، این اسفنج ها در کوره های صنعتی با دمای بالا پخته میشوند. ولی فوم های سرد با حرارت غیر مستقیم و کم در کوره های صنعتی تولید میشوند.

مشاهده بیشتر: قیمت مبل تختخواب شو هتلی

فوم های مورد استفاده در مبلمان

ویژگی های فوم سرد و گرم و اسفنج ها

فوم های گرم: سفت و محکم بودن از بارزترین ویژگی های فوم گرم است که به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نرم میشوند. معمولا طول عمر کمتری نسبت به فوم سرد دارد.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

فوم های سرد: حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر است زیرا در دمای پایینی ساخته شده که فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول ها داشته است و به همین دلیل سفت تر از فوم گرم است. از فوم سرد به دلیل طول عمر بیشتر نسبت به فوم گرم در قسمت کف مبلمان راحتی استفاده میشود.

مشاهده بیشتر: قیمت مبل تختخواب شو بیمارستانی

فوم های مورد استفاده در مبلمان

اسفنج ها : اسفنج های 30 کیلویی یا یورتان قابل شستشو بوده و حالت خود را به زودی از دست نمیدهد. و میتواند به جای فوم در کف مبلمان هم به کار برده شود.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

اسفنج چیست؟

همان ابر معمولی مورد استفاده در مبلمان است. اسفنج ها نسبت به ضخامت هایی که دارند در دسته های مبل، پشت مبل و گاهی در کف مبل هم استفاده میشوند. البته معمولا در کف مبلمان از اسفنج هایی به نام اسفنج سی کیلویی (منظور چگالی است) یا اسفنج یورتان استفاده میشود. باید در نظر داشت به میزانی که چگالی اسفنج زیاد باشد، طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

انواع اسفنج

اسفنج ها در انواع مختلفی عرضه میشوند، هم انواع سفت و محکمی دارند و هم انواع نرم و قابل انعطاف. مثلا اسفنج های نازک برای دسته های و پشت مبل ها به کار برده می شود. همچنین بسیار مناسب برای استفاده در تهیه کوسن، پشتی، تشک و بالشت های مبل است.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

کاربرد اسفنج و فوم در مبل

در مورد کاربرد اسفنج ها و فوم ها هم باید گفت که اسفنج ها معمولا در دسته های مبل و … به کار میروند. نوعی که معمولا در دسته مبل ها به کار میرود، اسفنج هایی با ضخامت نازک و از نوع 30کیلویی است. در حال حاضر برای کف مبلمان استیل می توان از فوم گرم ، فوم سرد و یا فوم ویژه استفاده کرد.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

در اکثر مواقع در کف مبلمان از اسفنج هایی موسوم به اسفنج سی کیلویی یا اسفنج یورتان استفاده می شود. منظور از اسفنج سی کیلویی ،که در برخی موارد نیز می تواند بیست یا بیست و پنج کیلویی باشد، دانسیته یا چگالی اسفنج است.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

همچنین در صورتی که از اسفنج برای نشیمن گاه مبل استفاده شده است توجه داشته باشید که هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد دارای طول عمری بیشتری نیز خواهد شد. هر چقدر چگالی اسفنج بیشتر باشد دارای دوام بیشتری خواهد شد. اما از طرفی چگالی بیشتر معادل سفتی بیشتر اسفنج می باشد.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

تفاوت فوم گرم با فوم سرد

همان طور که گفتیم فوم های سرد با حرارت غیر مشتقیم و کم تولید میشوند به همین دلیل مولکول های انها فرصت بیشتری برای شکل گیری دارند و به همین دلیل خاصیت ارتجاعی فوم سرد از فوم گرم بیشتر است.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

و فوم های سرد به دلیل خاصیت ارتجاعی، نرم تر از فوم های گرم هستند. و به همین دلیل در کف مبلمان راحتی از فوم های سرد به دلیل نرمی و طول عمر بیشتر، استفاده میشوند. اما در برخی موارد از در این قسمت از اسفنج هم استفاده میشود.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

از کجا بدانیم که فوم، گرم است یا سرد؟

یکی از راه های فهمیدن این که فوم گرم است یا سرد وارد کردن فشار به فوم است. به این صورت که به فوم فشار وارد میکنیم، اگر بعد از وارد کردن فشار فوم سریع به حالت اولیه خود بازگشت، فوم از نوع سرد است. اما اگر بعد از وارد کردن فشار فوم با تاخیر به حالت اولیه خود بازگشت فوم از نوع گرم است.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

نكته دومي كه در تشخيص فومهای سـرد و گرم به ما كمك مي كند اين است كه تمام شركت هاي معتبر توليد كننده فومها حتماً آرم و تاريخ توليد روي آنها باشد. پس اگر هيچ آرمي روي فومهای مبل مشاهده نكرديد بدانيد كه آن به احتمال زياد فوم گرم است.

 

فوم یا اسفنج مسئله این است!

در مبل ها هم از اسفنج ها و هم از فوم ها استفاده میشود، مثلا در قسمت کف مبلمان هم از فوم و هم از اسفنج استفاده میشود.ولی اگر از فوم استفاده شده باشد به دلیل ماندگاری و طول عمر بیشتر، بهتر است.

فوم های مورد استفاده در مبلمان

اما اگر از اسفنج به جای فوم استفاده شده باشد، بهتر است اسفنجی با چگالی بالا باشد که هم طول عمر بیشتری دارند و هم سفت و قابل شستشو هستند و با گذشت زمان شکل و ظاهر خود را حفظ میکنند و حالت بدی به خود نمیگیرند. همچنین انتخاب فوم یا اسفنج یکی از نکات کلیدی برای خرید مبل راحتی است.

14 نظر در “از کجا بدانیم که فوم مورد استفاده در مبل گرم است یا سرد است؟

  1. محمدرمضانی گفت:

    درپاراگراف (ازکجا بدانیم فوم گرم است یا سرد؟)هرد حالت گفته فوم سرد است ،خاهشاًاصلاح کنید،ممنون

    1. ممنون از توجه شما
      اصلاح شد
      سپاسگزاریم

  2. حجت سرشتی گفت:

    سلام لطفا راهنمایی بفرمائید فنر زیکزال بهتر است یا تسمه کشی

    1. سلام. در مبلمان تختخوابشو هیچ فنری زیر تشک ها استفاده نشده. زیر تشک های اسفنجی توری مشبک فلزی نصب میشه که باعث میشه عمر اسفنج طولانی تر بشه. و ضمنا اینکه برای مبلمان راحتی استفاده از فنر بهتر از تسمه کشی هست. ممنون از توجه شما

  3. احمد گفت:

    کاش یه شرکت معتبر برای تولید فوم نام میبردید. با تشکر از اطلاعات خوب.

    1. سلام دوست عزیز. بله حتما برای این مورد در یک مقاله جدید و جدا اطلاع رسانی خواهیم داشت. از توجه و نظر شما سپاسگزاریم

  4. علی گفت:

    متاسفانه مطالب بسیار ابتدایی و بدون بیس علمی گفته شده ممنون

  5. ناصری گفت:

    با سلام
    میشه لطفا بگید اسفنج یا ابری که در پشتی مبل راحتی به کار می رود معمولا چه ضخامتی دارد ؟ همینطور در کف مبل از فوم سرد با چه ضخامتی استفاده میشود
    ممنون میشم توضیح دهید

    1. سلام وقت بخیر. دوست عزیز این موضوع معیار مشخصی نداره. اول اینکه به نوع مبل راحتی و اسکلت سازه اون مبل بستگی داره و دوم هم به نحوه ساخت اون مبل یا سازنده که همون کارگاه و یا کارخانه ای که مبل را تولید میکنند بستگی داره

  6. صادق گفت:

    از مطالب مفید شما بسیار ممنونم ????

  7. نسین گفت:

    پنجاه سال پیش وقتی یه مبل میخریدیم میدونستیم سال‌های سال کار میکنه و فرم خودش رو نگه میداره وقتی هم پاره میشد فنر و اسفنج و مقوایی خرا و پرت پارچه‌ای و پنبه ای توش بود الان هر مبلی میگیرین یعد از چند ماه کف هاش نشست میکنه , و کم‌کم گود میشه با اینه همه انواع و اقسام فوم و اسفنج
    ما میریم یه مبل می‌خریم غیر از ظاهرش که ما چیزی نمی بینیم که بخواهیم تشخیص بدیم فنر چه نوعه، اسفنج چه چگالی ای داره ؟؟ حتی دیگه اینکه زیر اینهمه زرق و برق چوبه یا پلیمر هم سخته، یه آدمی که چند سالی یه مرتبه میخواد خرید کنه چطور باید اینا رو بفهمه؟؟!!!

    1. وحید صلح میرزایی گفت:

      درود بر شما. وقت بخیر. بله حق با شماست فهمیدن این ماجرا برای همه سخت شده و بنا بر اعتماد شده. در ضمن داخل مبل های تختخوابشو تولید ما تشک ها از جنس اسفنج 30 کیلویی ممتاز و سازه پروفیل سبک صنعتی که همون آهن هست ساخته شده. که با ضمانت نامه ای که داخل فاکتور مکتوب میشه به شما تحویل داده میشه. پس جای هیچ نگرانی نیست. در ضمن اگر درمورد مبل تختخواب شو سوالی داشتید ما پاسخگو هسیتم. چون فعالیت ما چندین سال که بصورت تخصصی فقط در زمینه مبل تختخوابشو هست

  8. نیما گفت:

    سلام
    من جدیدا مبلمان تختخواب شو خریدم تک نفریش راحته ولی سه نفریش سفته ارتفاع نشیمن ۵۰ سانت هست و مشخصه که اسفنج نیست ایا نرمتر میشه

    1. وحید صلح میرزایی گفت:

      سلام وقت بخیر. باید از شرکتی که خرید داشتید حتما بپرسید که نوع تشک از جنس چی هست؟ اگر اسفنج 30 کیلویی ویژه باشه که اوایلش یه مقدار سفت هست بعد به مرور نرم تر میشه. اگر فوم سرد باشه نرم نمیشه. اگر فوم سرد باشه نسبت به اسفنج 30 کیلویی سفت تره و متاسفانه بر خلاف باور عموم این نوع فوم به درد مبل تختخواب شو نمیخوره چون اصلا نمیشه خوابید و استراحت کرد. به هرحال اگر میفرمایید یک نفره راحته پس احتمالا دونفره ش هم از همون جنس و بعد از مدتی بهتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
سبد خرید