بررس کامل اجزای مبلمان تختخوابشو

مبلمان تخت خواب شو، نوعی مبل دو کاره است که می‌توانید هم از آن به صورت یک مبل معمولی برای نشستن در پذیرایی استفاده کنید و هم با تبدیل کردن راحت آن به یک تحت، روی آن دراز بکشید و ریلکس کنید.

چندین نوع مبلمان تخت خواب شو در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. از آن‌جایی که این مبل‌های قابل تبدیل به تخت خواب، دارای اجزای متحرک هستند، اگر خیلی از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است نیاز به سرویس یا حتی تعمیر کردن داشته باشند.

با شناخت بهتر ساز و کار عملکرد و اجزای مبلمان تخت خواب شو، بهتر می‌توانید از این نوع مبل استفاده کنید و این اطلاعات می‌تواند در سرویس و تعمیر مشکلات جزئی این نوع مبل قابل تبدیل به شما کمک کند.

در این مقاله می‌خواهم ضمن معرفی انواع مبلمان تخت خواب شو و سازوکار هر کدام از آن‌ها، مزایای این نوع مبلمان را برای شما توضیح دهیم و قطعات آن را به شما معرفی کنیم. در پایان نیز به شما خواهیم گفت که در خرید یک مبلمان تخت خواب شو باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

مشاهده بیشتر: مبل تختخواب شو

مبلمان تخت خواب شو چیست؟

همانطور که گفتیم، مبل تختخواب شو نوعی از مبلمان است که می‌توانید با چند حرکت ساده و فوری، آن را به یک تخت خواب راحت و بزرگ تبدیل کنید. به عبارت ساده، یک مبلمان تخت خواب شو، معمولا می‌تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • به یک تخت خواب تبدیل شود: مبلمان تخت خواب شو، همانطور که از نامش پیداست، قابل تبدیل شدن به یک تخت خواب است. این نوع مبلمان می‌تواند در هر اندازه‌ای، از اندازه تخت دوخوابه دوقلویی تا در اندازه یک تخت شاهانه، موجود باشد.
  • تبدیل شدن به یک مبل: وقتی یک مبل تخت خواب شو را به یک تخت خواب تبدیل کردید، با چند حرکت ساده می‌توانید آن را مجددا به یک مبل تبدیل کنید. زمانی که شکل مبل درآمد، نمی‌توان تفاوت آن را با یک مبل معمولی، تشخیص داد.
  • صرفه‌جویی در فضا با تبدیل با جا دادن دو نوع وسیله در یک وسیله: مهم‌ترین مزیت یک مبلمان تخت خواب شو این است که شما با استفاده از این نوع مبلمان نیازی به تخت نخواهید داشت و عملا، با خرید یک وسیله، دو وسیله خواهید داشت که سبب صرفه‌جویی قابل توجهی در فضای منزل شما خواهد شد. البته اگر منزل شما فضای بزرگی داشته باشد، باز هم یک مبلمان تخت خواب شو می‌تواند به کمک شما بیاید و به شما این امکان را بدهد که به راحتی در فضای پذیرایی استراحت کنید، یک تخت اضافی برای همان داشته باشید یا رو به روی تلویزیون، دراز بکشید.

مبل‌های تخت خواب شو در تمامی دنیا محبوب هستند. این مبل‌ها کارایی بسیار زیادی دارند و قطعا از خرید یک مبل تخت خواب شو، پشیمان نخواهید شد. البته دقت داشته باشید که این نوع مبل، به دلیل داشتن فنرها و قطعات متحرک، در صورت استفاده ناصحیح آسیب می‌بیند. شما باید یک مبل قابل تبدیل به تخت خواب را هر از چندگاهی سرویس و در صورت بروز کوچکترین مشکلی، تعمیر کنید. این کار، نیازمند شناخت قطعات مبلمان تخت خواب شو و سازوکار عمل آن می‌باشد.

مشاهده بیشتر: مبل تختخواب شو یک نفره

قیمت مبلمان تخت خواب شو

مبلمان‌های تخت خواب شو، معمولا کمی از مبل‌های معمولی گران قیمت‌تر هستند. البته، این قیمت بالاتر، کاملا قابل انتظار است زیرا این نوع مبل، قابلیت تبدیل به یک تختخواب را دارد و از یک سازوکار نسبتا پیچیده برخوردار است. در مقابل، قیمت یک مبلمان تخت خواب شو، کمی پایین‌تر از قیمت یک تخواب خواب دو نفره معمولی با یک تشک با کیفیت است.

دقت داشته باشید که در بعضی از موارد، شما با خرید یک مبل قابل تبدیل به تخت، دیگر نیازی به خرید یک تخت خواب ندارید. برای مثال، اینو نوع مبلمان می‌تواند پذیرای مهمان‌های شما در شب باشد یا اینکه اگر منزل کوچکی دارید، می‌توانید به جای خرید یک تخت خواب و اشغال یک اتاق و خرید یک مبل و اشغال بخشی از فضای پذیرایی، فقط یک مبلمان تخت خواب شو در پذیرایی خود قرار دهید و پس از بیدار شدن از خواب، آن را به مبل تبدیل کنید تا بتوانید از فضای منزل خود، استفاده بیشتری ببرید.

در نتیجه، در بعضی از موارد خرید یک مبلمان تخت خواب شو، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است. در واقع، صرفه اقتصادی یک مبل تخت خواب شو، کاملا به نوع کاربری شما وابسته است.

مشاهده بیشتر: مبل تختخواب شو دو نفره

یک مبل تخت خواب شو چطور کار می‌کند؟

یک مبلمان تخت خواب شو دارای قطعات متعدد و سازوکار نسبتا پیچیده‌ای است. این قطعات به طور هماهنگ با هم دیگر کار می‌کنند تا یک مبلمان حاصل، به راحتی قابل تبدیل شدن به یک تخت خواب و برگشت به شکل مبل را داشته و کاربرد عملی داشته باشد.

مبل

مبل، بدنه اصلی مبل تخت خواب شو را می‌سازد. در واقع، زمانی که تخت خواب را جمع کرده و آن را به مبل تبدیل می‌کنید، همه چیز درون بدنه مبل، قرار می‌گیرد. وقتی یک مهمان وارد منزل شما می‌شود، فقط یک مبل معمولی می‌بینید.

بخش‌های مختلف مبل می‌توانند اشکال ورنگ‌های مختلفی داشته باشند؛ تنها محدودیت این نوع مبل، این است که باید ظرفیت کافی برای جا دادن یک تشک نسبتا بزرگ را داشته باشد.

مشاهده بیشتر: مبل تختخواب شو هتلی

تشک

زمانی که مبل تخت خواب شو را به یک تخت خواب تبدیل می‌کنید، تشک بیرون می‌آید و فضایی برای خوابیدن فرآهم می‌کند. با توجه به اینکه مبلمان‌های تخت خواب شو دارای یک قاب فلزی متحرک هستند، خیلی مهم است که تشک با کیفیت باشد تا حس نکنید که مستقیما روی قطعات فلزی زیر تشک خوابیده‌اید.

البته تشک در عین کیفیت، باید کوچک و قابل تا شدن باشد. زمانی که می‌خواهید یک تشک برای یک مبل تخت خواب شو انتخاب کنید، گزینه‌های اقتصادی زیادی در بازار خواهید دید. با این حال، بهتر است کمی بیشتر هزینه کرده و بهترین تشک ممکن را بخرید.

مشاهده بیشتر: مبل تختخواب شو بیمارستانی

سازوکار

سازوکار و قطعات متعدد به کار رفته در یک مبلمان تخت خواب شو، چیزی است که اجازه می‌دهد یک مبل ساده به یک تخت خواب بزرگ تبدیل شود و بالعکس. سازوکارهای مختلف و خلاقانه‌ای درون این نوع مبل‌ها وجود دارد که سبب مدل‌های مختلف تا شدن تشک به درون مبل می‌شوند.

سازوکار یک مبل تخت خواب شو می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. با این حال، اکثر این سازوکارها، نسبتا ساده هستد و هر کسی می‌تواند آن‌ها را بفهمد.

انواع سازوکار و قطعات مبل‌های تخت خواب شو

سازوکار و نوع قطعات درون هر مبل قبل تبدیل به تخت خواب، وجه تمایز آن از مبلمان‌های تخت خواب شو دیگر است. چندین سازوکار در تخت‌های قابل تبدیل به تخت خواب وجود دارد که در زیر آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تخت خارج شونده از مبل

ساده‌ترین سازوکار یک مبل تخت شونده، تخت خارج شونده از مبل است. خود این نوع مبل، می‌تواند دارای یکی از دو سازوکار زیر باشد که هر کاربری می‌تواند آن‌ها را درک کند:

  • تخت خارج شونده از مبل از نوع اسلایدی: در این نوع مبلمان تخت خواب شو، تشک روی مجموعه‌ای از چرخ‌ها قرار می‌گیرد. این چرخ‌ها روی یک ریل فلزی سر می‌خورند تا تشک به راحتی از درون مبل خارج شود و به راحتی به جای خودش باز گردد.
  • تخت خارج شونده از مبل از نوع کششی: این نوع تخت خواب قابل تبدیل به مبل، یک نوع ساده‌تر از مدلی است که در بالا به شما معرفی کردیم. تشک زیر مبل قرار دارد و با استفاده از یک دستگیره، از از زیر مبل خارج می‌شود و به جای خودش باز می‌گردد.

دقت داشته باشد یک تخت خارج شونده از مبل اسلایدی به دلیل داشتن چرخ‌هایی در زیر تشک، ممکن است نیاز به روغن‌کاری سالیانه داشته باشد تا عملکرد نرم و روان خود را حفظ کند. البته سیستم این تخت‌ها بسیار ساده است و اگر دچار مشکل شوند، به راحتی قابل تعمیر خواهند بود.

مبل تخت شو راحت باز شو

نحوه عملکرد این نوع مبلمان تخت شونده کمی پیچیده‌تر است. این نوع مبل قابل تبدیل، دارای یک سیستم فلزی مکانیکی تاشونده در زیر تشک است که همانند یک قاب تخت عمل می‌کند. تشک نیز همراه با این قاب، تا می‌شود و نشیمن مبل را می‌سازد. با انجام مراحل زیر، می‌توانید این نوع مبل را به یک تحت تبدیل کنید:

  • کوسن‌های مبل را بردارید
  • قاب تاشونده را به سمت بالا بکشید
  • قاب را باز کنید
  • پایه‌ها را را باز کنید
  • پایه‌ها را قفل کنید

با انجام عکس این مراحل، تخت مجددا به مبل تبدیل می‌شود.

مبلمان تخت شونده کلیک-کلک

این نوع مبل، کمتر در بازار یافت می‌شود و می‌توان آن را ساده‌ترین نوع مبلمان تخت شونده نامید که قطعات زیاد و پیچیده‌ای ندارد. به علاوه، قیمت این نوع مبل تخت شونده نیز از سایر انواع مبلمان قابل تبدیل به تخت، کمتر است.

این نوع مبل، ظاهری شبیه به یک مبل معمولی دارد. پشتی مبل با یک لولا به نشیمن آن متصل است. شما می‌توانید پشتی مبل را بخوابانید تا سطحی همانند یک تختخواب برای شما ایجاد شود و با یک بالش و پتو می‌توانید روی آن، شب را سر کنید.

آیا می‌توان از یک تشک معمولی در یک مبل تخت شونده استفاده کرد؟

با اینکه شاید بتوان از یک تشک معمولی در یک مبلمان تخت شونده استفاده کرد اما این کار بدون مشکل نیست. در صورتی که قصد چنین کاری دارید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • فقط به صورت موقت باید این کار را انجام دهید
  • تشک معمولی می‌تواند سبب آسیب زدن به قاب تخت شود
  • اندازه تشک باید کوچک‌تر از اندازه مبل باشد
  • ممکن است حشرات و قارچ‌ها در تشک ساکن شوند

به طور کلی، در صورت امکان بهتر از یک تشک معمولی استفاده نکنید.

آیا می‌توان قطعات مبلمان تخت شونده را از هم دیگر باز کرد؟

برداشتن تشک از درون یک مبل تخت شونده، کار ساده است اما جداسازی سایر قطعات، مثل قابل و پایه‌ها، می‌تواند کمی سخت‌تر باشد. برای خارج کردن تشک، مطابق زیر عمل کنید:

  • مبل را به تخت تبدیل کنید
  • تشک را از روی قاب بردارید
  • قاب را به داخل مبل برگردانید

تعمیر کردن قطعات مبلمان تخت خواب شو

مبل‌های قابل تبدیل به تخت خواب به دلیل سازوکار ساده‌ای که دارند، سال ها بدون مشکل برای شما کار می‌کنند. با این حال، ممکن است به دلیل کیفیت پایین ساخت یا استفاده نا صحیح، مشکلاتی در عملکرد قطعات مبلمان تخت خواب شونده پیش بیاید. رایج‌ترین مشکلی که برای این تخت‌ها ایجاد می‌شود، شکستن یا خم شدن پل‌های عرضی وسط قاب تشک است که سبب می‌شود تا وسط تشک، به مقعر شود و راحتی خودش را از دست بدهد. برای حل این مشکل می‌توانید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • جایگزینی پل‌های عرضی
  • قرار دادن چوب به جای پل‌های عرضی در وسط قاب
  • تعویض قاب

جمع‌بندی

در این مقاله از مبلینت به شما گفتیم که منظور از مبل قابل تبدیل به تخت خواب چیست و چنین مبلی چه انواع و سازوکارهایی دارد. همچنین، در رابطه با قطعات مبلمان تخت خواب شونده صحبت کردیم و همانطور که دیدید، این نوع مبل‌ها، ساختار و عملکرد چندان پیچیده‌ای ندارند. استفاده صحیح از آن‌ها و کارهایی مثل روغن‌کاری لولاها، چرخ‌ها و دیگر قطعات متحرک، می‌تواند مانع از خراب شدن چنین مبلمانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه
سبد خرید